Lite info om thailand!!!

Nu har jag varit har i snart tva veckor och det e hur underbart som helst. Landet i sig ar ju lite speciellt for det har sina egna seder och regler. tankte jag skulle ta o beratt lite om livet i thailand for er som inte varit har. Kungen har i landet ar hogt uppsatt och omtyckt av thaiarna, han finns pa stora plakat langs med vagarna och pa nastan alla restauranger och affarer sa finns det ett kort pa kungen. Man far inte snacka skit om honom for da kan man raka illa ut och man blir inte omtyckt av thaiarna. sen sa e ju kungen pa alla sedlar har nere sa det maste man oxa tanka pa. tex nar man handlar nat skall man ha kungen uppat for det visar att man respekterar landets seder, sen sa far alla man som har planboken i bakfickan tanka sig for eftersom du far absolut inte sitta pa kungen o det gor du ju om planboken e i bakfickan. HAHA. Fotterna ar det absolut smutsigaste enligt en thai so om du skulle tappa en sedel far du inte jaga den o satta foten pa for da trampar du pa kungen, man kan fa fangelse for detta i bangkok om man inte passar sig, o d later inte sa himla roligt eller hur??

Sen e det ju spannande med vanstertrafik. Man blir helt psyko nar man kor i en rondell eller skall gora en vanster svang ut pa vagen. vet inte hur manga ganger jag kollat at fel hall nar jag skall korsa gatan och det i sig e pa egen risk for det e bilar o mopeder overallt. Det e ju inta sakert att alla kor pa ratt sida heller man kor lite som man vill har, sa mina turer med bil har varit valdigt intressanta och jag har legat pa tutan manga ganger. Sen e ju inte vagarna pa langa vagar lika breda som dom e i sverige utan det galler verkligen att veta hur stor bil man har och dom kor om en pa utsidan och insidan, roligt varre. Kan ju saga att vi rekomenderar att man aker taxi eller tuk tuk inte hyr bil eller moped.

Sen sa va det ju det har med spraket, jag pratar nu mera thai-engelska och den bestar av valdigt fa ord och lite thai betoning. Skall man pruta blir det mycket "caaan not" "tooo much" och dom svarar Yes have eller yes have not pa allt man typ fragar. Det e roligt nar man skall fraga vilken buss man har for endel fattar ingenting sa fragar man " do we have a white buss??" sa svarar dom " yes we have a green buss" man e inte alltid hundra pa om dom fattar vad man sager sa det blir mkt upprepning pa allt speciellt pa hotellen.

Men det e hur kul som helst. Har hittat en del shopping men man blir snabt mattad for att man kanner till vilka som e forjavliga forsaljare o det e oftast indier o inte thai. Vi handlar det mesta pa lite mindre marknader istallet for den stora som finns i karon. men har sett sa mycket fina saker som jag bara maste ha. Dagen smartaste kop va en vattenkokare for ungefar 60 svenska kronor sa nu kan jag gora kaffe pa hotellet det har jag saknat.

Sen har jag ju varit en dum turist och legat o solat pa stranden, va kritvit nar vi kom sa jag smorjer in mig overallt med spf 30 flera ganger men lik forbannat blir jag total brand. Sag ut som en kokt krafta med en kritvit bikini. Jag brtande mig till o med pa fotterna och handerna alltsa overallt o fy f**n vad det gor ont. kunde knapt rora mig pa kvallen och nu har det gatt tva dagar o det borjar bli lite battre men inte ens nara bra. Brande mig som varst pa vanster hoft och lar sa jag har fatt ha mjuka pyjamas shorts under min uniform. o det e inte najs. men men skyll dig sjalv elin sager jag. sen saklart har jag ju brannt sonder hela axlarna oxa sa det har inte varit latt o sova har fatt sova pa rygg o helt stilla. har anvant en hel tub me aloe vera pa tva dagar o den va ganska stor sa det sager kanske en del.

Jag ater massa god mat. vi har manga stallen som vi far rabatt pa eftersom vi rekomenderar dom, sa det blir inte sa dyrt o kaka "vanlig" mat (falang som dom sager har o det betyder personer med ljus hy.) sa jag kan allt fa pizza o grek mat om jag vill men har testat en del thai mat oxa.

Skall forsoka lagga upp bilder men det e sa svart eftersom datorerna tar all evighet nar det kommer till bilder men skall se vad jag kan gora.

det e jatter roligt att fa lasa alla era inlagg oxa det uppskattas. och vill ni skicka brev till mig skriv det sa far ni adressen (svart ord o stava det ser inte ratt ur hur jag an skriver haha) men e det bara brev kan ni skicka det inom sverige sa det blir inte dyrt for er o jag gillar brev ju hehe.

Hoppas ni lart er lite mer om hur det e har nere och om det e nat mer ni undrar over sa fraga sa svarar jag. Jag kommer dock inte skriva eller lagga upp nagra bilder som har med jobbet o gora har eftersom vi har en bloggpolicy som sager att vi inte far men mailar ni mig kan jag forsoka o svara sa fort jag kan.

Lagger aven upp mitt thai nr pa face.

Massa soliga kramar fran lite svalare thailand det e bara 28 grader nu o kl e 21:30 hehe.

Kramar Elin

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vad skönt att det börjar lätta lite med solsvedan...Usch vad du skrämde oss , vi vill inte vara med om nåt sånt en gång till , det räckte med Victor i Washington.Ska nu handla lite av det du ville ha o åka till Malins mamma
o lämna det ikväll.
Puss

2008-02-05 @ 12:53:49
Postat av: Victor

I egenskap av bror och medmänniska kan jag säga " I feel u". Dock verkade det som att din var lite värre, men du slapp ju gå och kolla på jävla flygplansmodeller i år innan någon åtgärdade min svåra bränna!
Puss
Roger över roger ut!

2008-02-05 @ 18:24:59
Postat av: Anna

Alltså du och Victor ska alltid göra precis samma saker! ;) Här är verkligen inget nytt! Lika grått och trökigt som vanligt, förutom i lördags då det faktiskt var sol men så blåsigt att vattnet i ån här svämmade över på kyrkogården! Änderna simmade runt typ nära de närmsta gravarna :p Och snart kan jag slänga ut min TV för jag lär få värsta underhållningen i 10 våningar när huset mittemot blir färdigt - JESUS vad stora fönster! Skicka en adress så kan vi skicka brev! :) puss!

2008-02-05 @ 20:47:03
URL: http://rosablommigt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0